Nepriateľ imunitného systému

Nepriateľ imunitného systému

Nepriateľa imunitného systému číslo jedna už poznáme a je načase pozrieť sa na nepriateľa, ktorý nie je tak jednoznačne citeľný. Ale jeho efekt a postupy sú veľmi podobné a sídli v poslednom článku nášho tráviaceho traktu a volá sa črevná dysbióza. 

Určite ste už sami zažili, že vám bolo doporučené spolu s antibiotikami užívať aj probiotiká. Avšak budovanie črevnej flóry ako súčasť prevencie je už postup menej akceptovateľným. Termínom dysbióza sa budeme odvolávať na bakteriálnu nerovnováhu, ktorá sa líši od normálnej symbiózy. V zdravom črevnom trakte by sme mali mať približne 85% priateľských baktérií a 15% nepriateľských. Avšak z dôvodu moderného životného štýlu a skladby stravy je mnoho z nás šťastných, keď má tento pomer na úrovni 50:50. Akákoľvek odchýlka bude mať svoj dopad na imunitný systém, tráviaci systém, neurologické funkcie a celkovú úroveň zdravia.

Príčiny črevnej dysbiózyprobiotika (1)

Medzi príčiny dysbiózy patria toxíny prostredia, príjem alkoholu, nadmerný stres, nedostatok vlákniny v strave a nadmerný rast kvasiniek a baktérií. Znížená činnosť nadobličiek a štítnej žľazy, spolu s pocitmi únavy sú ďalším faktorom. Klesajúcim metabolizmom klesá aj tráviaca činnosť, črevo sa spomaľuje, jedlo zostáva v tráviacom trakte dlhšie než je normálne, čo vedie k zníženiu asimilácie, dlhším tranzitným časom prechodu tráveniny a zvýšením rizika zápalov, nakoľko majú patogény viac času na presakovanie do krvného obehu cez črevné steny.

Dôsledky črevnej dysbiózy 

Ak zvyšky trávenia zostávajú v čreve dlhší čas, môže dokonca dochádzať k hnilobným procesom s uvoľňujúcimi sa toxickými zlúčeninami. Výsledkom je autointoxikácia organizmu, ku ktorej dochádza, ak slizničná výstelka čreva zlyhá vo svojej úlohe ako bariéra na ochranu pred potenciálne škodlivými molekulami, ktoré môžu vstúpiť do krvného obehu.

Cirkulujúce metabolity majú negatívny dopad na tie orgány, ktoré sú dispozične slabšie a rovnako aj na oblasť mozgu. Hovorí sa, že toxické črevo vedie k toxickým myšlienkam. Nahromadenie toxínov môže spôsobiť zmeny nálad, depresie, únavu, stratu pamäte, zmätenie, úzkosť až po ďalšie neurologické kondície akými sú Parkinsonova alebo Alzheimerova choroba. Zvýšená priepustnosť črevnej výstelky môže tiež viesť k potravinovým alergiám, malabsorpcii a toxickému preťaženiu.

Abnormálna črevná flóra nie je schopná produkovať alebo asimilovať vitamíny a minerály. Vysoké percento vitamínov a minerálov je využitých degenerovanou črevnou flórou, aby uspokojila vlastné potreby, čo vyúsťuje do hypovitaminózy, únavy a imunitnej nedostatočnosti. Vitamíny a minerály môžu byť do tela dodávané na kvantá bez toho, aby človek zaznamenal zmeny v symptómoch alebo vo zvýšení energie. Väčšina týchto suplementov nemôže byť absorbovaná z dôvodu syntetického alebo anorganického pôvodu a navyše črevná dysbióza zvyšuje problémy.

Nerovnováha črevnej flóry v kombinácii so stresom môže viesť k poškodeniu gastrointestinálnej výstelky, prispievať k zápalom v rámci celého tela, zvyšovať náročnosť práce imunitného systému a ovplyvňovať mozgové funkcie.

Termín dysbióza nie je plne pochopený na poli imunológie ani v alternatívnych terapiách. Ale dysbióza je veľmi častá a zdá sa, že zvyšuje svoj výskyt. A obvykle je podprahovou príčinou množstva kondícií a aj tak zostáva bez diagnózy. Črevné baktérie sú kľúčovými nielen pre činnosť imunitného systému, ale ovplyvňujú aj pamäť a duševné zdravie. A platí to aj opačne. Emocionálny stres a dokonca aj hluk, môže potlačiť množstvo benefitných baktérií v hrubom čreve a ovplyvniť trávenie, imunitný systém, náladu a hladinu energie.

Oprava črevného mikrobiómu

V prvom rade je našim cieľom zrýchliť tranzitný čas prechodu tráveniny posledným článkom tráviaceho traktu. Zvýšenie črevnej peristaltiky a úprava črevných stien je možná napríklad cestou bylinných zmesí. Avšak okrem „údržby potrubia“ potrebujeme aj dostatok priateľských črevných baktérií. A okrem byliniek si rozšírime repertoár aj o dietetické opatrenia, aby sme budovali zdravý črevný mikrobióm.

Probiotiká

Celkové výhody probiotík boli jasne zdokumentované z  vedeckého aj klinického použitia pri zachovaní zdravého črevného mikrobiómu. A nakoľko má črevo spojenie s celým organizmom, právom mu patrí označenie druhý mozog. Hlavným prínosom probiotík je ich schopnosť naplniť črevný systém prospešnými baktériami a pomôcť udržať rovnováhu hlavného eliminačného kanála tela. Vzhľadom na masívne používanie antibiotík musíme dbať, aby sme mali dostatok probiotík v tele. Antibiotiká, hoci sú vynikajúce na ničenie škodlivých baktérií, zabíjajú tiež prospešné baktérie v črevnom systéme. 

Výhody probiotík

Okrem udržania dobrého trávenia je ďalšou výhodou probiotík posilnenie imunitného systémuVäčšina vašej imunitnej funkcie sa odohráva v tráviacom trakte, v črevách. Zdravé baktérie pomáhajú udržiavať imunitný systém funkčným. A to je výzvou všetkých nás najmä v procese starnutia, kde je prioritná pozornosť venovaná najmä tráviacemu a imunitnému systému.

  • 4Anti-aging: probiotiká sú účinným anti-aging prostriedkom. Ako starneme, zvyšuje sa výskyt chronických ochorení, ktoré môžu byť výsledkom dlhodobého zápalu. A opäť môžeme stopovať v čase a hľadať príčinu. Obvykle ju nájdeme v poslednom článku trávenia.  
  • Antioxidant: ďalšou nespochybniteľnou výhodnou probiotík sú antioxidačné vlastnosti. V dôsledku zápalov, nesprávnej skladby stravy, enviromentálnych toxínov a stresu dramaticky narastá hladina voľných radikálov v tele. Zníženie počtu voľných radikálov a ich dopad na telesnú fyziológiu je kľúčom pri starnutí a chronických ochoreniach podmienených vekom. 
  • Duševné zdravie: efekt probiotík na duševné zdravie vyplýva z podobnosti vo fyziológii a biochémii čreva a mozgu. Z tohto dôvodu sa môžete stretnúť s novodobým termínom „psychobiotiká“. 
  • Antistres: zvýšením hladiny priateľských baktérii je možné výrazne znížiť hladinu kortizolu. Kortizol je stresovým hormónom, ktorý vylučujú nadobličky. Probiotické kmene produkujú látky, ako napríklad kyselina gama-aminomaslová (GABA) a serotonín, ktoré pôsobia v rámci osi črevo-mozog. Okrem zníženia efektu stresu, môžu pomôcť so symptómami depresie a úzkosti. Serotonín, neurotransmiter podieľajúci sa pocitoch úzkosti a depresie, je okrem mozgu vo veľkej miere zastúpený aj v črevnej sústave.

Zdroje probiotík

V minulosti sme dokázali získať všetky prospešné baktérie, ktoré sme potrebovali, z potravín pestovaných v pôde bohatej na živiny. Avšak nakoľko je nám všetkým známa situácia v poľnohospodárstve, kde sú neraz využívané antibiotiká a ďalší arzenál nie príliš prospešných látok, musíme doplniť do našej stravy dostatok probiotík, aby sme pomohli imunitnému systému a zároveň pôsobili prevenčne voči chronickým ochoreniam, ktoré pribúdajú s vekom.

Okrem kvalitného zdroja probiotík je zároveň účinné vyhnúť sa potravinám, ktoré zvyšujú nepriateľské črevné baktérie. Jedná sa hlavne o rafinovaný cukor, spracované potraviny, GMO potraviny a potraviny, o ktorých viete, že obsahujú antibiotiká.

Kyslé a fermentované potraviny

Jednou z prvých vecí, ktorú môžete pridať do svojho jedálnička, je viac kyslých a fermentovaných potravín.

  • 3

    Jablčný ocot
    je úžasným zdrojom probiotík, obsahuje prospešné kyseliny, ktoré upravujú pH. Čím kyslejšie prostredie organizmu, tým úrodnejšia pôda pre kolonizáciu vírusov a baktérií. 
  • Kyslá kapusta je bohatá na kmene lactobacillus. Obsahuje tiež organické kyseliny, ktoré podporujú rast priateľských baktérií. Má vysoký obsah vitamínu C a tráviacich enzýmov.
  • Kombucha je čierny čaj fermentovaný pomocou symbiotickej kolónie baktérií a kvasiniek. Používa sa na podporu trávenia, zvýšenie energie a podporu detoxikácie pečene. 
  • Kimchi je kórejský bratranec kyslej kapusty. Vyrába sa z čínskej kapusty a ďalšej zeleniny, vrátane korenia a následne niekoľko dní dozrieva. 
  • Natto je japonská porcia fermentovaných sójových bôbov s vysokým obsahom kmeňov Bacillus subtilis. Táto baktéria posilňuje imunitný systém, podporuje kardiovaskulárne zdravie a inhibituje rast nepriateľských baktérií. 
  • Miso je hlavnou zložkou japonskej medicíny. Je to pasta vyrobená z fermentovaných sójových bôbov, ryže alebo jačmeňa. Tradične sa používa na stimuláciu trávenia a zvýšenie energie.

Fermentované mliečne výrobky

Kvalitné fermentované mliečne výrobky, ako napríklad jogurt z kozieho mlieka a kefír, sú bohaté na probiotiká a pomáhajú zlepšovať zdravie čriev.

  • 2

    Kefír
    je pravdepodobne pôvodom z Ruska a Turecka. Jedná sa o fermentovaný mliečny výrobok, ktorý je vhodný aj pre tých, ktorí majú voči laktóze intoleranciu. Kvasinky v kefíre pomáhajú štiepiť laktózu na jednoduché sacharidy. 
  • Kozie mlieko, ovčie mlieko a niektoré tvrdé syry obsahujú dostatočné množstvo probiotík.
  • Jogurty s obsahom probiotických kultúr sú pravdepodobne najobľúbenejšie potravinové doplnky

Probiotiká sú živé organizmy a preto potrebujú na prežitie jedlo. Našou úlohou je ich kŕmiť a potravou pre probiotiká sú prebiotiká.

Prebiotiká

Aj keď existuje veľký dopyt po probiotikách kvôli ich obrovským zdravotným výhodám, prebiotiká často zostávajú nepovšimnuté. Prebiotiká sú nestráviteľné jedlo, ktoré podporuje rast dobrých baktérií v čreve. Zdroje prebiotík v potrave poznáme ako vláknina. Dobré baktérie prítomné v čreve pomáhajú udržiavať dobré zdravie, vrátane imunitného systému. Tieto baktérie rastú kŕmením prebiotikami a sú nevyhnutné pre zdravú črevnú flóru. Rozpustná vláknina sa nachádza napríklad v zelenine, ovocí a orechoch, pričom nerozpustná vláknina je obsahom celozrnných výrobkov, ovsených vločiek, kukuričných otrúb a semien.

1Záverom, okrem aktívneho budovania črevného mikrobiómu nesmieme opomenúť činnosť nadobličiek. Kortizol je primárnym hormónom, ktorý využíva naše telo v čase zápalov a v čase stresu. Ak dochádza k oslabeniu nadobličiek a nedokážu zásobovať telesné požiadavky na dodávky kortizolu, máme dočinenia s viacerými symptómami, ktoré zdanlivo spolu nesúvisia. Môže to byť priberanie v brušnej oblasti, znížená výkonnosť výkonnosť imunitného systému, zvyšuje sa riziko bakteriálnych alebo virálnych infekcií, pričom liečba môže trvať dlhšie, ako obvykle. Mnohí sa môžeme budiť ráno unavenejší, než sme išli večer spať. Zápal sa rozširuje na viaceré telesné časti v dôsledku nerovnováhy baktérií v črevnom mikrobióme.

Našim cieľom je vždy hľadať komplexné riešenie. Nehľadajte rýchlu, symptomatickú terapiu. Všetky telesné systému pôsobia vo vzájomných vzťahoch. Príkladom je spolupráca hormonálneho, imunitného a nervového systému = neuroendokrinná imunológia.