Aj deti majú stres

Aj deti majú stres

Obvykle spájame stres so životom dospelých, ale stres sa týka rovnako aj detí. Nástup do škôlky alebo školy je jednou z takýchto situácií. I keď deti nevedia pomenovať svoju neistotu, strach zo zmien, nového prostredia, odlúčenie od rodiča tak ako dospelí, deti nám svoje pocity dávajú najavo prostredníctvom svojho správania a emócií. Buďme k nim vnímaví a všímaví. A presne tak, ako naložíme s touto emočnou záťažou nášho dieťaťa ovplyvní aj jeho budúce správanie, ak do jeho života vstúpi stresová udalosť.

Reakcia nášho tela na stres

V detstve funguje naše telo rovnako, ako v dospelosti. Hlavnou stresovou vetvou je os hypotalamus - hypofýza - nadobličky. Spolupráca týchto troch žliaz pripravuje naše telo na zvládnutie stresovej situácie. Hypotalamus vylučuje CRH (kortikotropín uvoľňujúci hormón), ktorý putuje ako signál do hypofýzy, nadradenej žľazy hormonálneho systému a tá začne produkovať ACTH (adrenokortikotropný hormón) a jeho zvýšená cirkulácia v krvnom obehu dáva signál našim nadobličkám, aby vylúčili hormón s veľkou potenciou - kortizol. A jeho efekt už pociťujeme v rámci našej telesnej fyziológie. Ovplyvňuje energetickú hladinu, náladu, funkcie imunitného systému, vstrebávanie živín z čriev, vylučovanie stolice a mnoho ďalších.

Príliš veľa stresu znamená, príliš veľa kortizolu. Všetkého, čoho je príliš veľa (alebo príliš málo) ovplyvňuje naše telo. Príliš veľa kortizolu naše telo stavia do pohotovosti, zvyšuje hladinu krvnej glukózy, môže nás nútiť jednať podráždene, znižuje naše kognitívne schopnosti, pozornosť je krátkodobá. Zvýšené hladiny kortizolu v nočných hodinách nám nedovolia zaspať, alebo ak áno, spánok je len krátkodobým a plytkým. A okrem neplnohodnotného spánku sa kortizol priamo podpisuje pod zníženie funkcií imunitného systému a prirodzenú odpoveď buniek nešpecifickej imunity. Stres rovnako znižuje produkciu gastrických štiav a časté bolesti bruška, nadúvanie, hnačka, zvracanie alebo zápcha sú len dôsledkom prestimulovania organizmu. V čase stresu nemá naše telo čas na trávenie alebo relaxáciu. 

Účinky stresu na zdravie detí sa môžu prejaviť niekoľkými spôsobmi. K niektorým z bežných fyzických symptómov stresu u detí patria:

  • Znížená chuť do jedla alebo náhle zmeny v stravovacích návykoch 
  • Podráždený žalúdok a bolesti bruška 
  • Zmena pohybov čriev 
  • Bolesť hlavy 
  • Nočné pomočovanie
  • Poruchy spánku

Stres zároveň ovplyvňuje aj správanie a psychický stav dieťaťa, čo sa môže sa prejaviť formou, ktorá zahŕňa napríklad:

  • Úzkosť 
  • Hnev 
  • Plač 
  • Agresívne správanie 
  • Tvrdohlavosť 
  • Náhly nezáujem o prítomné dianie

Kľúčom je uvedomiť si, že aj dieťa môže trpieť stresom a nepozná toľko riešení, ako dospelí. Práve preto je na nás, aby sme naučili svoje dieťa, že obdobia stresu sú normálnou súčasťou života. Nie je to nič neobvyklé, cítiť sa tak, ako sa dieťa práve cíti. Nie je jediné, kto prežíva tieto pocity. A môžeme mu ukázať niektoré z riešení, ktoré pomôžu zmierniť a zjemniť jeho trápenie.

Komunikácia s dieťaťom

Dospelí si často myslia, že dieťa nevie pomenovať to, čo cíti. Záleží od veku dieťaťa a je našou úlohou prispôsobiť svoj slovník tak, aby nám dieťa rozumelo. Avšak predtým než so svojim dieťaťom budeme hovoriť o jeho pocitoch, začneme najskôr sami sebou. Začneme od seba. Spoločnosť nás naučila, že musíme ukazovať len svoju bezproblémovú a usmievavú tvár. Len vtedy nás bude akceptovať okolie. To sa naučíme v živote veľmi skoro.

Nikto nám však pravdepodobne nepovedal, že je to v poriadku, ak sa cítime smutne, vystrašene, nahnevane … sú to rovnako emócie ako radosť, šťastie a láska. Sú to len emócie a niekto nás niekedy naučil, že ich máme rozdeľovať na dobré a zlé. A táto kategorizácia nie je príliš šťastnou. Pretože prirodzene nebudeme chcieť cítiť niečo, čo je označené ako zlé. A čo s tým? Odmietame ich cítiť, potláčame ich alebo utlmujeme, čo nás vedie k závislostiam, len aby sme otupili tento “zlý” pocit. Eckhart Tolle stojí za vyjadrením, ktoré sa sem veľmi hodí “Negatívne emócie  nie sú problém, problém je len v tom, že s nimi máme veľmi zlý vzťah.”

Takže prvou vecou, ktorú naučíme naše dieťa je, že ono je úplne v poriadku a nič s ním nie je zlé, ak sa cíti smutne alebo vystrašene.

Pomenujte emóciu

Ak sme uistili svoje dieťa, že je úplne v poriadku cítiť aj “zlé” emócie, že je to súčasťou života a každý sa cíti v určitom momente života práve takto, môžeme sa viac zaujímať o jeho pocit. Opäť prispôsobíme slovník veku dieťaťa. Napríklad mu môžeme ukázať obrázok s emóciami a zistiť, či sa cíti ako tento chlapec.

 deti_stres_1

A môžeme ísť s našimi otázkami ešte ďalej a pýtať sa nášho dieťaťa. Ako veľká je jeho emócia, veľká ako slon? Alebo trošku ako lev? Preháňajte, deti to majú radi. Môžete používať ruky a ukázať či je emócia takto veľká (roztiahneme ruky) alebo takto malá? Alebo dajte svoju dieťaťu do ruky pastelku a nech nakreslí presne to, čo cíti. Buďte kreatívni a otvorení, čomukoľvek, čo vám dieťa dá najavo. Vyhnite sa však poskytovaniu rady, spochybňovaniu alebo negovaniu toho, čo vám dieťa hovorí. Len počúvajte a majte s vašim dieťaťom súcit. 

Pomenovanie emócie je veľmi dôležitým krokom, pretože sa od nej dokážeme oddeliť. Hnev, to nie som ja. Smútok, to nie som ja. Sú to len emócie, ktoré prichádzajú a odchádzajú. Ako vlny oceánu. Obvykle pocítime už určitú emočnú slobodu len tým, že sme emóciu pomenovali a oddelili sa od nej. Miesto toho už nie sme stratení v emócii, môžeme ju rozpoznať a pochopiť, že práve teraz túto emóciu mám.

Lokalizácia emócie na tele

Môžete sa opýtať, kde na svojom tele dieťa cíti tento pocit. Kde sa cítia vystrašení, zranení alebo zlí. Je to v ich brušku alebo v hrudníku alebo niekde inde? Položením týchto druhov otázok dáme deťom vedieť, že cítiť všetky emócie je v poriadku. Dáme im vedieť, že ich počujeme a milujeme. Dávame im právo cítiť presne to, čo práve cítia. Frázy ako „Prestaň s tým, si veľký chlapec“ alebo „Chlapci neplačú“, je pre dieťa veľmi mätúce. Každý človek bez rozdielu pohlavia plače. Alebo frázy ako „Prečo nemôžeš byť viac taký a taký?“ je ďalším zranením už uboleného dieťaťa.

deti_stres_2 

Čo dokážeš cítiť, to dokážeš liečiť. Ak dokážeme pomenovať svoju emóciu a lokalizovať ju na svojom tele, potom ju môžeme aj uvoľniť. Emócie nie sú len mentálne, ale sú aj extrémne fyzické. Napríklad, ak sme nahnevaní, veľa času v mysli preberáme, čo by sme mali spraviť, pripravujeme si plán. A naše telo nerieši, či sa odveta odohráva v našej myslí, alebo sa deje práve teraz v realite. Naše telo reaguje a možno cítite zovretie hrude, vyšší tlak, alebo kŕčovito stiahnuté brucho, možno zrýchlený dych. Je náročnejšie zvládnuť svoje emócie, ak riešime len emócie. Je o trochu ľahšie pracovať s fyzickým prejavom tejto emócie na svojom tele. Kým myšlienky plynú veľmi rýchlo, telo je o čosi pomalšie. Keď lokalizujeme svoju emóciu na svojom tele, keď sa nám podarí nájsť fyzický prejav tejto emócie, často dochádza spontánne k zjemneniu našich pocitov. A to isté platí pre naše deti.

Zjemnenie svojho pocitu

Aj náročné emócie môžeme zvládnuť, ak s nimi nadviažeme láskyplný vzťah. Ak máme strach, sme menej otvorení našim “negatívnym” emóciám, nedokážeme ich tolerovať a nedokážeme tolerovať ani to, čo cítime. Ale ak sme k sebe láskavým a plným pochopenia, máme silu cítiť to, čo sa deje a dať si to, čo potrebujeme. A to isté platí pre naše deti.

Esenciálne oleje, bylinky, bachove kvapky sú sú pre nás a naše deti k dispozícii, ale nie preto, aby sme zmenili pociťovanú bolesť. Neutekáme pred sebou samým. Prírodné riešenia používame práve preto, pretože že byť človekom (aj malým človekom) je niekedy ťažké. Prírodnými prostriedkami len zmierňujeme náročné obdobie.

Fytoterapia a bylinky na zmiernenie stresu

Je množstvo byliniek, ktoré sa používajú na upokojenie tela a mysle. Môžete pripraviť svojmu dieťaťu bylinkový čaj, ktorý bude balzamom pre jeho ubolenú dušu a zmierni jeho trápenie. Medzi časté bylinky patria:

  • Harmanček je už dlho známy svojimi upokojujúcimi účinkami. Je preto skvelým pre upokojenie dieťaťa, ktoré sa cíti ustarané, plné obáv a strachu. 
  • Medovka lekárska je bylinka, o ktorej je známe, že pomáha zmierniť úzkosť. Táto bylina má zároveň neuroprotektívne vlastnosti, ktoré tiež pomáhajú funkciám mozgu. 
  • Valeriána  je bylina, o ktorej je známe, že znižuje hladinu kortizolu. Preto môže pomôcť s lepším spánkom. 
  • Sluncovka kalifornská je vhodná pre deti, ktoré majú problémy so spánkom a celou škálou menších alebo väčších mentálnych disfunkcií centrálneho nervového systému. Je využívaná pri všetkých formách insomnie, úzkosti, nervových disfunkciách, vrátane nočného pomočovania, hyperaktivity a ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder). Navyše má schopnosť zvyšovať intelektuálnu kapacitu, pamäť, koncentráciu nielen u detí, ale aj dospelých.

Chcem naučiť viac o bylinkách a ich používaní

Aromaterapia a esenciálne oleje na zmiernenie stresu

Začneme evolúciou. Čuch sme od nepamäti používali na orientáciu v priestore a upozorňoval nás na nebezpečenstvo. Ešte stále používame frázu “Niečo cítim vo vzduchu”. A ako malé deti sme podľa čuchu vedeli spoznať vôňu svojej matky. Po pocítení jej arómy sme vedeli, že sme v bezpečí a aktivovali sme vlastný upokojujúci systém. Na tomto princípe funguje náš čuch neustále. Určité arómy v nás vyvolávajú pocity upokojenia, pomyselného objatia a bezpečia.

Tento princíp vieme použiť najmä v čase stresu, kedy budeme potrebovať upokojiť naše dieťa a uistiť ho, že sme tu pre naše dieťa aj keď nemá dobrú náladu, aj keď sa hnevá alebo kričí. Vieme to pochopiť a nesnažíme sa meniť jeho náladu. Akceptujeme ho presne také, aké je. Inhaláciou esenciálnych olejov len zjemňujeme tieto pocity, obrusujeme ich ostré obliny, aby sa stala bolesť nášho dieťaťa znesiteľnejšou. Všetky emócie sú energiou, hýbu sa, nie sú na mieste, a aj tie, čo cíti naše dieťa práve teraz nakoniec odídu. Zatiaľ však zostaneme s našim dieťaťom a jeho bolesťou.

Esenciálne oleje sú výťažkom liečivých rastlín a i keď sú prirodzenou súčasťou rastliny, v prírode sa nenachádzajú v tak koncentrovanom množstve, ako ich nájdete vo fľaške esenciálneho oleja. Takže vždy bezpečne a opatrne. Mali by sme si byť vedomí možných rizík a benefitov predtým, než začneme používať esenciálne oleje.

Chcem sa naučiť používať  esenciálne oleje ÚČelne a bezpečne

Nasledovný zoznam esenciálnych olejov je vhodným pre deti a všetky oleje spadajú do kategórie sedatívnych. Je vždy dobré dať dieťaťu ovoňať arómu oleja a dať mu vybrať olej, ktorý si bude difúzovať napríklad vo svojej detskej izbe. Čuch je veľmi individuálnym a to, čo môže voňať jednému, môže u druhého vyvolávať negatívny pocit. Ak má dieťa možnosť voľby, bude sa cítiť dôležito a nezávisle, čím posilníme jeho sebadôveru a akcelerujeme požadovaný efekt.

  • Bergamot: najviac aktivity urobí v rámci gastročrevného systému, pomáha s trávením, sekréciou gastrických štiav, pomáha črevnej peristaltike. Využijete ho pri bolestivých kŕčoch, ktoré sa môžu vyskytnúť v ktorejkoľvek časti tráviaceho traktu v súvislosti so stresovou situáciou. 
  • Citrón: tento olej je univerzálnym tonikom, stimuluje imunitný systém, pôsobí proti zápalom, je účinný pri tráviacich ťažkostiam, pôsobí proti infekciám a vírusom, upokojuje nervovú sústavu. 
  • Geranium: stimuluje lymfatický systém, je antiseptický, protizápalový na rôzne časti tela. Uvoľňuje negatívne emócie a je tonikum pre telo a myseľ. Harmanček: je výborný olej so spazmolytickými vlastnosťami, bude pôsobiť sedatívne na nervový systém, uvoľňuje kŕče a využijete ho aj pri kožných dermatitídach, kožných zraneniach a v rámci disfunkcií tráviaceho traktu.
  • Levanduľa: veľmi efektívny olej strednej prchavosti so širokou škálou využitia. Už stáročia pomáha so spánkom, je jemne antiflogistická, analgetická a regeneruje pokožku pri variáciách kožných disfunkcií, vrátane kožných dermatitíd. 
  • Majorán: je nervovým tonikom, je analgetický v akcii, pôsobí proti infekciám a je ideálnym pri svalovej bolesti, pri zápaloch respiračného systému, je tonikum tráviaceho systému, najmä ak mu predchádza stresová záťaž. 
  • Pomaranč: pomarančový olej je priateľom tráviaceho systému, je sedatívum použijete ho pri stavoch úzkosti, panike, šoku a nervovom preťažení. 

Bachova tearapia a bachove kvapky na zmiernenie stresu

Bachove esencie alebo bachove kvapky, niekedy len bachovky sú dedičstvom Dr. Bacha, ktorý celý systém terapie emočných stavov ukončil v roku 1936. A prečo sa zmieňujem o tomto dátume? Pretože bachovky sa používajú už celých 85 rokov a stále viac sa tešia popularite. Skrátka fungujú.

Bachove kvety sú určené pre variáciu emócií s ktorými nemáme dobrý vzťah. Nech je to strach, nerozhodnosť, zúfalstvo alebo pocity samoty. Sú určené nielen pre dospelých, ale aj pre deti a zvieratá, nakoľko obsahujú len výluh esencie nejedovatých kvetov. Obzvlášť deti reagujú veľmi rýchlo na esencie, nakoľko nemajú ešte vytvorenú tvrdú škrupinu potláčaných a nechcených emócií, na rozdiel od dospelých.

Výber z 38 bachových kvetov je veľmi jednoduchý. Musíme len pomenovať to, čo cítime. I keď sa to zdá byť jednoduché, pre niektorých je to najťažšia úloha, ktorá im je daná. Ale s pomocou bachových kvetov dostaneme odvahu, pretože s každým problémom prichádza aj riešenie. Výber bachových kvetov je vskutku individuálnym mentálnym procesom. Pre deti a nástup do školy alebo škôlky som vybrala niektoré z kvetov, ktoré by sa mohli hodiť. Samozrejme, tento zoznam nie je konečným.

  • Walnut - je jednou z prvých esencií pri nadchádzajúcej zmene, pri rozhodovaní sa o zmene alebo pre prechod do novej životnej etapy. Je získavaná z kvetov orecha kráľovského a pomôže dieťaťu s nástupom do školy, odlúčením od rodičov a hladkej adaptácii sa novým životným podmienkam.
  • Mimulus - je esenciou pre strach. Je to strach z bežných vecí, dieťa sa všeobecne javí ustráchane, placho, môže sa prejaviť koktaním, červenaním. Je to typ strachu, ktorý je každodenne prítomný a formuje charakter dieťaťa.
  • Clematis - esencia zasnených detí. Keď dieťa nepočuje, čo mu rozprávate, lebo sa vznáša vo svete svojej fantázie. Môže byť nepozorné, narážať do vecí bez záujmu o prítomnosť a povinnosti. Môže to byť dieťa, ktoré trávi nad domácou úlohou hodiny a bez výsledku. Nie preto, že by nedokázalo úlohu spracovať, ale preto, že je zamestnané svojim vnútorným svetom a jeho obrazmi.
  • Cherry Plum - ak vidíte dieťa hádžuce sa o zem, určite vás napadne bachova esencia cherry plum. Je určená pre stavy hystérie a zúrivosti, kedy dieťa nad sebou stratí akúkoľvek kontrolu. Je určená pre nekontrolovateľné záchvaty hnevu.
  • Centaury - táto esencia je pre poslušné, ústretové a submisívne dieťa. Typ detskej osobnosti sa veľmi ľahko môže stať terčom útokov a šikany.
  • Impatiens - je pre dieťa s množstvom energie, neobsedí na mieste, nevie sa koncentrovať dlhšiu dobu. Ak veci nejdú dostatočne rýchlo je netrpezlivé a niekedy podráždené alebo znudené. Stále potrebuje byť v činnosti a dokonca aj miesto chôdze, môže radšej behať.

Chcem sa naučiť viac o bachovej terapii

Záverom, nerobme rovnaké chyby, ako naši rodičia. Koľkí z nás vyrastali s pocitom, že ak máme zlú náladu, musíme sa izolovať, pretože nás okolie nebude akceptovať. Môžete ukázať svojmu dieťaťu, že všetky pocity sú v poriadku, všetky pocity sú povolené (avšak správanie je voliteľné!). Ak sa naučíme niesť zodpovednosť za svoje vlastné pocity, ak si povolíme cítiť presne to, čo práve cítime, je menej pravdepodobné, že tieto pocity sa stanú potlačené, čo môže spôsobiť problémy v neskoršej fáze života.

Obsah web stránky je primárne spracovaný podľa názoru autora, ak nie je citované inak. Informácie sú určené pre osobné záujmy čitateľa, bez poznania anamnézy a kontraindikácií individuálnych podmienok čitateľa a nenahrádzajú štandardnú zdravotnú starostlivosť. Žiadna z informácií tejto web stránky nie je určená a nemala by byť považovaná za zdravotné poradenstvo. Prosím, konzultujte svoj zdravotný stav s vašim lekárom predtým, ako začnete akýkoľvek liečebný program, a to najmä ak ste tehotná, dojčiaca alebo užívate medikáciu alebo sa liečite zo zdravotných problémov.