Vitamín D pre naše zdravie

Vitamín D pre naše zdravie

V dnešnej dobe sa v súvislosti s vírusmi veľmi často skloňuje vitamín D. A v skutočnosti tento vitamín prospieva k prevencii množstva chorôb od bežného nachladnutia až po rakovinu. Za všetko niekoľko príkladov, kedy zvýšenie hladiny vitamínu D môže výrazne pomôcť:

vitamind1 

Naše telá prirodzene získavajú vitamín D:

A/ Z potravy, ako napríklad konzumácia vaječných žĺtkov, rýb, rybieho tuku, hovädzieho mäsa a pečene. Vitamín D nájdete aj v obohatených potravinách, ako je mlieko a jogurt. Väčšina potravín však obsahuje iba malé množstvo vitamínu D, takže je takmer nemožné získať dostatok iba zo zdrojov potravy.

B/ Rovnako si vieme sami vyrobiť vitamín D z ultrafialového žiarenia B (UVB), ktorého zdrojom je slnečné svetlo. Množstvo takto vyprodukovaného vitamínu D závisí od niekoľkých faktorov, ako je napríklad:

  • Množstvo slnka - naše telo vytvára vitamín D, keď je pokožka vystavená slnečnému žiareniu. Ak nosíte opaľovací krém, brzdíte tým schopnosť produkcie. Ak nosíte dlhé rukávy alebo oblečenie, ktoré príliš zakrýva vaše telo, vaša pokožka nedokáže vyrobiť dostatok vitamínu D. A najmä počas zimy nie je k dispozícii dostatok UV žiarenia na jeho produkciu.
  • Farba pleti - tmavšie sfarbenie pokožky znižuje množstvo vitamínu D, ktoré pokožka vytvára pri vystavení slnečnému žiareniu. 
  • Obezita - tukové bunky odstraňujú vitamín D z krvi, takže je pre telo menej dostupný. Ak je index telesnej hmotnosti vyšší ako 30, môže to viesť k nízkym hladinám vitamínu D. 
  • Črevné ochorenia - napríklad crohnova choroba, celiakia, sú niektoré z bežných stavov, ktoré znižujú vstrebávanie vitamínu D. 

Ochorenia spájané s nedostatkom vitamínu D

Nízka hladina vitamínu D môže viesť k nasledovným telesným a duševným poruchám.

  • Zápal pľúc a syndróm dráždivého hrubého čreva - riziko chronických zápalových ochorení ide ruka v ruke so znížením schopností imunitného systému odolávať vírusom a baktériám, čo je spojené s nízkou hladinou vitamínu D
  • Poruchy nervového systému - s nízkou dostupnosťou slnečného žiarenia nedochádza k dostatočnej produkcii vitamínu D, ktorý sa podieľa na syntéze serotonínu a dopamínu, neurotransmiterov podieľajúcich sa na vzniku depresie a úzkosti. Vďaka týmto liečivým vlastnostiam je vitamín D rozhodujúcou súčasťou psychického a duševného zdravia všetkých vekových skupín.
  • Znížená detoxikačná činnosť - pravidelné prijímanie väčšieho množstva vitamínu D môže zlepšiť funkcie detoxikačných schopností nášho tela, kedy dochádza k odstraňovaniu patogénov a metabolického odpadu. Zvýšené množstvo toxicity vnútorného prostredia zaťažuje pečeň a imunitný systém. Vitamín D môže telu v takýchto situáciách pomôcť. Je dôležité znížiť toxické zaťaženie tela a vyvážiť detoxikačné okruhy. Rovnako je vitamín D pomocou pri tých toxínoch, kde je ich odstránenie pre telo náročnejšie. Príkladom sú ťažké kovy ako ortuť. Táto činnosť je do veľkej miery spojená s činnosťou glutatiónu. Glutatión je peptid, ktorý tvoria bunky z troch neesenciálnych aminokyselín nazývaných cysteín, glutamát a glycín. Nízka hladina vitamínu D znamená aj nízku hladinu glutatiónu. A čím je hladina glutatiónu nižšia, zvyšuje sa riziko kumulácie ťažkých kovov v tkanivách. 
  • Imunitná nedostatočnosť - znížená aktivita imunitného systému môže viesť k poruchám imunitného dohľadu, čoho výsledkom môžu byť nádorové ochorenia. Vitamín D pomáha v boji proti rakovine spomalením rastu rakovinových buniek a ničením rakovinových buniek. Zabraňuje tiež množeniu nových buniek, čím zabraňuje ďalšiemu šíreniu choroby. Okrem toho má vitamín D tiež imunitný posilňujúci a protizápalový účinok. 
  • Ochorenia kostí - vitamín D pomáha regulovať hladinu fosforu a vápnika v krvi, ktorá je nevyhnutná pre udržanie zdravia kostí. Pomáha telu vstrebávať vápnik. Nedostatok vitamínu D môže spôsobiť svalovú slabosť a osteoporózu, najmä u žien po menopauze. Nedostatočný obsah vitamínu D u deti môžu viesť k rachitíde.

Ako zvýšiť hladinu vitamínu D

Slnko je najprirodzenejším spôsobom, ako zvýšiť hladinu vitamínu D. Stimuluje pokožku, aby produkovala tento dôležitý vitamín. Aby to však fungovalo, musíte byť na priamom slnku. Inak sa proces neuskutoční. Ak však, najmä v zimnom období, slnko dlhodobo chýba, alebo pracujete väčšinu času v interiéri, je vhodné siahnuť aj po výživových doplnkoch.

Pokiaľ ide o optimálnu hladinu vitamínu D, existuje tu určitý zmätok. Dôvodom je, že časť vitamínu D si naše telo vytvára samo zo slnka. Množstvo takto vyrobeného vitamínu je náročné generalizovať a zároveň je jeho produkcia subjektívnym faktorom, ktorý sa u každého človeka líši. Do úvahy treba brať množstvo času, ktoré jednotlivec trávi v exteriéri, farbu pleti, prípadne telesnú hmotnosť. Z týchto dôvodov je veľmi ťažko možné stanoviť presné množstvo, ktoré by sme mali doplniť z potravín alebo potravinových doplnkov.

Podľa RDA je hladina vitamínu D stanovená pre deti na 400 IU denne, pre dospelých do 70 rokov je to 600 IU denne a pre osoby nad 70 rokov je to 800 IU denne. Ľudia s významným deficitom môžu potrebovať až 1 000 IU denne alebo viac. Niektorí odborníci stanovujú bezpečnú hornú hranicu pre dospelých na 4 000 IU denne.

Obsah web stránky je primárne spracovaný podľa názoru autora, ak nie je citované inak. Informácie sú určené pre osobné záujmy čitateľa, bez poznania anamnézy a kontraindikácií individuálnych podmienok čitateľa a nenahrádzajú štandardnú zdravotnú starostlivosť. Žiadna z informácií tejto web stránky nie je určená a nemala by byť považovaná za zdravotné poradenstvo. Prosím, konzultujte svoj zdravotný stav s vašim lekárom predtým, ako začnete akýkoľvek liečebný program, a to najmä ak ste tehotná, dojčiaca alebo užívate medikáciu alebo sa liečite zo zdravotných problémov.