Úzkosť

Úzkosť

Sú obdobia, kedy trpíme úzkosťou a je to normálne, pretože sme len ľudia. Kým pociťovať úzkosť z času na čas je normálne, problémom sa stáva, keď pocity úzkosti pretrvávajú dlhšiu periódu a môžeme sa preklenúť do špecifických fóbií, ktoré sú iracionálne a všeobecne zhoršujú kvalitu zdravia. Aj keď úzkosť v jej najčistejšej podobe nevyhnutná na prežitie u ľudí a zvierat, úzkosť v každodennom živote môže mať oslabujúci účinok na zdravie a kvalitu života.

V tomto článku sa budeme venovať úzkosti, ktorá je dôsledkom zvýšenej reaktivity nervového systému. Nejedná sa o úzkostnú poruchu, obsedantno-kompulzívnu poruchu alebo posttraumatickú úzkosť, kde je potrebné odborné vedenie a špecifická intervencia.

Stres a úzkosť

Pojmy stres a úzkosť sa v dnešnej dobe považujú za rovnaký problém a často si ich prejav môžeme zamieňať. Jedná sa však o dva odlišné deje, i keď pociťované fyzické symptómy sú veľmi podobné. Úzkosť môže byť dôsledkom dlhodobo zvýšeného stresového napätia. Stres nemusí prameniť len z množstva práce, hektického životného štýlu, stres pre naše telo predstavuje aj rýchlospracovaná strava, črevná dysbióza, nedostatok pohybu, dehydratácia …. Stres je črtou dnešného moderného životného štýlu a raz príde cena, ktorú budeme musieť zaplatiť.

Reakcia tela na stres

Stres rôzneho pôvodu aktivuje sympatikovú divíziu autonómneho nervového systému a telo sa nachádza v móde “útok-uteč”. Za pociťované telesné symptómy (napríklad nechutenstvo k jedlu, nespavosť, búšenie srdca, vyšší krvný tlak, zvýšená hladina glukózy atď.) sú do veľkej miery zodpovedné hormóny adrenalína a noradrenalín. Súčasne spolu s autonómnym nervovým systémom dochádza k pohybu ďalšej antistresovej vetvy, ktorú tvorí os hypotalamus-hypofýza-nadobličky. Do tela sa uvoľňuje viac kortizolu, čím sa bojuje proti účinkom stresu. Rovnováha medzi kortizolom, noradrenalínom a adrenalínom je rozhodujúca, aby sa človek cítil dobre, najmä pri stresových udalostiach.

hyp-nervov 

Po znížení napätia sa aktivuje opačný systém. Sekrécia adrenalínu a kortizolu sa vracia do normálnej hladiny. Tento stav by sme mohli označiť ako “odpočívaj a tráv”. Je primárne regulovaný parasympatickým nervovým systémom (PNS), ktorým sa telo uvoľňuje, všetok zvyšný adrenalín je metabolizovaný a telo sa zotavuje z účinkov stresu.

Problém chronického stresu

Keď sa nadobličky dostanú pod nepretržité bombardovanie stresormi, dopyt po stresových hormónoch sa stáva pre telo príliš veľkým sústom. Nakoniec nadobličky strácajú schopnosť dostatočnej produkcie a sekrécie stresových hormónov. Telo už nie je schopné účinne modulovať antistresovú odpoveď a preladiť na PNS, aby sa zotavilo z účinkov stresu. V tomto stave má telo len obmedzené zdroje reagovať na ostatné metabolické procesy. Výsledkom môžu byť pocity úzkosti, bolesť hlavy, nestály krvný tlak, nepravidelný srdcový rytmus, neznášanlivosť chladu alebo tepla, závraty, potenie, záchvaty paniky, posturálnu ortostatickú tachykardia.  

Ako minimalizovať úzkosť

úzkosť Prvou a najdôležitejšou vecou je uvedomiť si, že nie všetky úzkosti sú zlé, hoci niekedy to tak môžete cítiť. Úzkosť znamená nadmernú aktivitu (alebo nedostatočnú inhibíciu) určitých neurotransmiterov.

Môže to byť nadbytok glutamátu, adrenalínu a noradrenalínu, alebo nedostatok kyseliny gama aminomaslovej (GABA), ktorá spomaľuje procesy, upokojuje nás a prepína nás na parasympatikovú divíziu autonómneho nervového systému. Nízka hladina GABA môže tiež viesť k emočným problémom, ako sú úzkostné a panické poruchy, agresívne a antisociálne správanie a syndróm chronickej bolesti, ako aj ďalšie fyzické problémy.

  • Redukcia stresu – ak je to možné, identifikujte spúšťače stresu a následných pocitov úzkosti. Najdôležitejšou technikou riadenia úzkosti je zistiť, čo úzkosť vyvoláva. To vám dáva možnosť väčšej kontroly nad vašou úzkosťou.

  • Pozitívne myslenie – pridajte do svojho života toľko pozitivity, ako len môžete. Pozitívne myšlienky, pozitívne výroky a pozitívni ľudia môžu znížiť niektoré z negatívnych faktorov, ktoré zvyšujú stres.

  • Strava – výživa tela je kľúčovou a netýka sa len pocitov úzkosti. Stravu by sme mali postaviť na nutrične hodnotných potravinách, ktoré vytvoria dostatočné energetické rezervy, ktoré telo môže využiť v čase stresu. Eliminácia monosacharidov a stimulantov ako je kofeín by mala podporiť výživu.

Úzkosť a liečivé bylinky (Fytoterapia)

Liečivé bylinky majú množstvo fantastických vlastností pre množstvo fyzických ale aj mentálnych kondícií. Ak hovoríme o strese a úzkosti, našim prvoradým cieľom je nájsť tie bylinky, ktoré v prvom kroku zastavia zvýšenú činnosti autonómneho nervového systému. Ak znížime nervovú reaktivitu, znížime aj produkciu adrenalínu a os hypotalamus - hypofýza - nadobličky optimalizuje produkciu kortizolu. Vyberáme si bylinky so sedatívnymi vlastnosťami, ktoré pomôžu upokojiť telo a poskytnúť mu čas na uzdravenie a vybudovanie výživovej rezervy. Ako sa nervová reaktivita zníži, telo sa začína stabilizovať. Úzkosť, poruchy nálady a spánku sa začnú postupne znižovať.

Zázvor

Koreň zázvoru pomáha regulovať hladinu kortizolu v tele, je skvelý spaľovač tukov, normalizuje krvný tlak, zvyšuje metabolizmus tela a stimuluje tráviace enzýmy. Táto bylinka tiež pomáha pri zmierňovaní úzkosti a stresu, čo môže mať negatívny vplyv na funkčnosť nadobličiek. Zázvorový čaj pomáha nielen odbúravať stres, ale je výbornou pomôckou pri podpore zdravého trávenia a pomáha detoxikovať telo.

Harmanček

Harmanček pomáha relaxovať telo a bojovať proti depresii a úzkosti. Ak zápasíte s úzkosťou alebo depresiou, šálka harmančekového čaju je skvelý spôsob, ako začať deň. Túto bylinku môžeme užívať dlhodobo, pretože jej účinky sa zlepšujú v priebehu času.

Valeriána

Valeriána je bylinkou v prípade úzkosti a zlom spánkovom rytme, je prínosom aj pre tých, ktorí trpia depresiou, astmou, bolesťami hlavy, migrénou, žalúdočnými ťažkosťami a chronickou únavou. Je aktívna v rámci osi hypotalamus - hypofýza - nadobličky a súčasne aj v rámci autonómneho nervového systému a sekrécie adrenalínu a noradrenalínu. Obsahuje kyselinu gama-aminomaslovú (GABA), čo je aminokyselina, ktorá inhibituje zvýšenú nervovú reaktivitu. Koreň valeriány prirodzene obsahuje GABA a pôsobí na centrálny nervový systém, aby navodil pokoj a rovnováhu, čím pomáha normalizovať neuroafektívnu odpoveď.

Medovka

Použitie medovky ako upokojujúcej rastliny sa datuje už do stredoveku. Podobne ako valeriána, aj medovka dokáže nepriamo zvýšiť hladiny GABA, pomáha znižovať reaktivitu nervového systému, priaznivo ovplyvňuje sekréciu tráviacich štiav, znižuje pocity úzkosti, nespavosti, stresu.

Chmeľ

I keď chmeľ preslávilo pivo, chmeľové šištice zmierňujú pocity stresu, úzkosti a navodzujú dobrý spánok. Nakoľko chmeľ obsahuje rastlinné fytoestrogény, nie je vhodným pre tehotné a dojčiace ženy a obozretne v prípade estrogénovej dominancie.

Ashwagandha

Bylinka ajurvédskej medicíny, ktorá patrí medzi top rastliny pri zmierňovaní úzkosti. Zvyčajne sa podáva vo forme kapsúl alebo práškovanej rastliny. Ashwagandha je zvyčajne bezpečná, ale môže zvyšovať hladiny hormónov štítnej žľazy, keď sa pravidelne suplementuje. Ashwagandha je skvelým spôsobom, ako zmierniť stres a podporiť spánok. Je to jemný aktivátor receptora GABA.

Levanduľa

Snáď najznámejšia bylinka s upokojujúcimi vlastnosťami. Má veľmi jemné sedatívne účinky na centrálny nervový systém, čím účinne pomáha pri úzkosti.

Sluncovka kalifornská

Sluncovka pochádza z Kalifornie a je veľmi jemnou bylinkou s upokojujúcimi vlastnosťami. Je vhodná rovnako pre deti, ktoré majú problémy so spánkom a celou škálou menších alebo väčších mentálnych disfunkcií centrálneho nervového systému. Je využívaná pri všetkých formách insomnie, úzkosti, nervových disfunkciách, hlavne u detí, vrátane nočného pomočovania, hyperaktivity a ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder). Navyše má schopnosť zvyšovať intelektuálnu kapacitu, pamäť, koncentráciu nielen u detí, ale aj dospelých.

V rámci bylinnej prípravy sa snažíme kombinovať viaceré bylinky v zmesi, aby sme podporili ich vzájomnú spoluprácu. Zároveň bylinnou zmesou limitujeme riziko, ktoré je spojené s dlhodobým užívaním jednozložkových čajovín.

Úzkosť a esenciálne oleje (Aromaterapia)

uzkost (2)Esenciálne oleje sú pri pôsobenie na emócie dokonalým párom. Keď skúmame účinky esenciálnych olejov na psychiku, musíme zohľadniť ich vplyv na čuchový systém a jeho nervové spojenia. Aby sa esenciálne oleje stali psychoaktívnymi, musí im byť umožnené odparovanie, alebo existovať vo forme pary. Akonáhle sa dostanú do atmosféry, aromatické molekuly sú detekované našimi čuchovými membránami, ktoré sú pokryté čuchovými chĺpkami na oboch stranách nosovej dutiny, ktoré sprostredkovávajú informáciu čuchovému nervu. Čuchové neuróny vyčnievajú do limbického systému, ktorý je primárnym centrom emócií, spomienok, motivácie avšak čo je dôležité, bez vedomej kontroly. Súčasťou podkôrových centier je amygdala, sídlo základných emócií; hipokampus, ktorý je spojený s pamäťou; hypotalamus, ktorý je regulátorom sekrécie adrenalínu a kortizolu.

Psychoaktívny rozmer esenciálnych olejov a ich sila ovplyvňovať našu náladu a emócie je zabezpečená dvoma cestami.

  1. Po prvé je to čuchové spojenie, ktoré je sprostredkované rýchlou cestou neurotransmisie, takže akékoľvek účinky spôsobené čuchom sa ukážu pomerne rýchlo. A i keď je táto cesta pomerne rýchla, efekt závisí od doby inhalácie. Krátka inhalácia, napr. 5 minút môže znamenať malý alebo zanedbateľný efekt. Naopak dlhá expozícia, napr. 60 minút, môže opäť predstavovať rovnaký výsledok.
  2. Druhým spôsobom je cesta cez krvné riečisko. Je síce oveľa pomalšia, pretože musí najskôr dôjsť k absorpcii zložiek esenciálnych olejov a až následne sa dostanú do mozgu. Avšak odhaduje sa zvýšený potenciál pre udržanie efektu. Akonáhle sa molekuly oleja dostanú do mozgu, dochádza k uvoľňovaniu neurotransmiterov, ako sú napr. serotonín (vplyv na náladu, úzkosť, agresivitu) a GABA (vyrovnáva nadbytočné excitačné neurotransmitre ako glutamát a noradrenalín). Nakoľko majú molekuly esenciálneho oleja priamy prístup do mozgu a môžu skutočne prechádzať cez hematoencefalickú bariéru, máme tu systém s potenciálom liečiť neurotické poruchy.

Bolo veľmi dobre zdokumentované, že inhalácia esenciálnych olejov so sedatívnymi kvalitami dokáže znížiť aktivitu a efekt autonómneho nervového systému. Ako príklad, prípadová štúdia (Hongratanaworakit, 2011) skúmala zmes levandule a bergamotu pri liečbe úzkosti. Kombinácia olejov bola aplikovaná masážou do oblasti brušnej dutiny. Analyzované parametre sa týkali aktivity autonómneho nervového systému a subjektívnych emočných reakcií účastníkov štúdie. Aplikácia bergamotu a levandule spôsobila značné zníženie pulzu, systolického a diastolického krvného tlaku a mieru rozrušenia. Účastníci štúdie reportovali pocity uspokojenia a zvýšenej relaxácie.

Medzi top esenciálne oleje, ktoré je v prípade úzkosti možné použiť spadajú nasledovné:

YlangYlang

Ylang Ylang je olejom pri liečení úzkosti, nervového napätia, nespavosti, šoku, strachu a hnevu. Jeho erotická vôňa môže tiež pomôcť uvoľniť sexuálne zábrany. Ylang Ylang môže pomôcť pri problémoch, ako sú vysoký krvný tlak, rýchle dýchanie a srdcový rytmus, sexuálne problémy. A i keď je v jeho potenciály upokojiť, znížiť krvný tlak a nadmernú činnosť srdca, súčasne zvyšuje pocit pre prítomnosť.

Pomaranč a citrón

Pomarančový olej má upokojujúci, povznášajúci účinok na emócie a mierny sedatívny účinok. Užitočný je pri poruchách spojených so stresom, akými sú úzkosť a nespavosť. Môže tiež pomôcť rozptýliť hnev a frustráciu. Citrónový olej je z chemickej kompozície tvorený prevažne monoterpénmi a poskytuje úľavu od fyzického a psychologického stresu, dokáže znížiť hladinu kortizolu a cerebrálnych monoamínov. Rovnako ma potenciál ovplyvňovať kognitívne funkcie.

Sladký majorán

Majorán má upokojujúce účinky na emócie a môže pomôcť pri nervovej úzkosti, strachu, smútku, nízkej sebaúcte, nočnom prebudení alebo nepokoji. Jeho sedatívny účinok z neho robí populárny esenciálny olej, ktorý sa používa pred spaním. Majorán je účinným prostriedkom proti pocitom úzkosti s aktiváciou parasympatikového nervového systému.

Levanduľa

Levanduľa má upokojujúci účinok na autonómny nervový systém. Je prospešná v prípade stresu, úzkosti, depresie, nervového napätia a nespavosti. Jej chemická kompozícia je tvorená estermi a alkoholmi, čo umožňuje jej dlhodobé používanie, obzvlášť ak je stres chronickým.

Harmanček

Harmanček má upokojujúci účinok na nervový systém a je obľúbeným olejom na liečenie nespavosti, úzkosti a stresových stavov. Tiež je jedným z najlepších olejov na vyrovnávanie emócií počas menštruácie. Rovnako ako levanduľa, harmanček veľmi jemným olejom, z chemickej perspektívy je tvorený z 80% estermi, čo umožňuje jeho každodenné a dlhodobé používanie.

Bergamot

Bergamot má upokojujúci účinok na nervový systém a pomáha znižovať pocity stresu, úzkosti, strachu a paniky. Môže tiež podporovať pokojnejší nočný spánok. Aj keď ho nájdeme v kategórii sedatívnych, má rovnako povznášajúci vplyv na emócie, pomáha budovať energiu, inšpirovať a povzbudzovať pocity šťastia. Bergamot má funkciu neurotransmitera. Zmes tvorená bergamot spolu s ylang ylang a levanduľou redukovali psychologický stres, hladinu kortizolu a krvný tlak pri klientoch s esenciálnou hypertenziou.

Ďalšie esenciálne oleje 

Santalové drevo podporuje meditatívny stav a pomáha zmierňovať chronickú nespavosť, je olejom insomnie a úzkosti. Citrónová tráva má potenciál substituovať barbituráty, ktoré sú používané pre podporu spánku. Pačuli inhibituje aktivitu SNS a znižuje hladinu adrenalínu. Vetiver je v ajurvéde olejom, ktorý schladí myseľ a zlepšuje koncentráciu.

Vďaka čuchu môžu esenciálne oleje pôsobiť priamo na psychiku a rôzne arómy môžu zlepšovať, modifikovať alebo stabilizovať kognitívne funkcie a emocionálny stav. Aromaterapia je v súčasnosti jediná terapeutická modalita, ktorá v tejto súvislosti môže podložiť praxou efekt rastlín na zmeny nálad. Z tohto dôvodu sa často označuje ako „psychoaromaterapia“, aby sa rozlíšilo zacielenie olejov, ale v skutočnosti je neoddeliteľnou súčasťou celostnej aromaterapeutickej praxe.

Záverom, úzkosť je ochranný mechanizmus a niekedy je tou najlepšou možnosťou, ako nás upozorniť na hrozbu. V nebezpečnej situácii je to práve úzkosť, ktorá nás upozorňuje na riziká a dokonca nás úzkosť môže motivovať hľadať pomoc, ako sa dostať z nebezpečnej situácie. Nerobte z úzkosti nepriateľa. Namiesto toho sa pokúste porozumieť svojej úzkosti a radšej pracujte spolu s vašou úzkosťou a nie proti nej.

Liečebný proces začína tým, že telo zastaví zvýšenú sekréciu adrenalínu a kortizolu ako odpoveď na zvýšenú stresovú reaktivitu. Sedatívne vlastnosti esenciálnych olejov alebo byliniek môžu upokojiť telo a poskytnúť mu čas na uzdravenie a vybudovanie výživovej rezervy. Keď sa telo upokojí a neuroafektívna reakcia sa normalizuje, telu umožníme, aby sa začalo stabilizovať a liečiť.

Obsah web stránky je primárne spracovaný podľa názoru autora, ak nie je citované inak. Informácie sú určené pre osobné záujmy čitateľa, bez poznania anamnézy a kontraindikácií individuálnych podmienok čitateľa a nenahrádzajú štandardnú zdravotnú starostlivosť. Žiadna z informácií tejto web stránky nie je určená a nemala by byť považovaná za zdravotné poradenstvo. Prosím, konzultujte svoj zdravotný stav s vašim lekárom predtým, ako začnete akýkoľvek liečebný program, a to najmä ak ste tehotná, dojčiaca alebo užívate medikáciu alebo sa liečite zo zdravotných problémov.