Vitamín C nielen pri infekciách

Vitamín C nielen pri infekciách

Vitamín C je veľmi dobre známym a väčšina ľudí by vedela hneď povedať dve alebo tri výhody, ktoré pre zdravie vitamín C má. A keďže si ho naše telo nevie vyprodukovať samo, sme plne závislí od jeho externého príjmu. Kyselina askorbová, oficiálny názov pre vitamín C, je nevyhnutnou živinou pre zdravé telo. Je to vo vode rozpustný vitamín a to čo telo nespotrebuje vyplavuje z tela obličkami vo forme moču. Tento vitamín si nedokážeme uložiť do zásob a potrebujeme jeho pravidelný príjem. Výhody vitamínu C sumarizujeme nasledovne:

 vitaminctab

 

 

1. Vitamín C ako antioxidant

Antioxidanty sú nevyhnutné pre náš život, pretože bojujú proti oxidujúcim voľným radikálom v našom tele. Voľné radikály sú molekuly, ktoré sú zložené z nestabilného atómu, t.j. atómu, ktorý stratil svoj elektrón. V snahe o stabilizáciu sa sústredí na “krádež” elektrónu z inej molekuly. Molekula, z ktorej bol “ukradnutý” elektrón, sa mení opäť na voľný radikál a reťazová reakcia poškodenia molekúl a následne celých buniek sa začína. Poškodené bunky podľahnú oxidačnému stresu, čo môže viesť až k bunkovej smrti. Voľné radikály sú do nášho tela prijímané z externého prostredia, ako cigaretový dym, vyprážané jedlá, UV žiarenie alebo sa prirodzene tvoria ako súčasť telesného metabolizmu, napríklad pri trávení a zápalových reakciách. Aby sa zabránilo poškodeniu našich buniek, musíme disponovať dostatočným množstvom antioxidantov. A jedným z nich je vitamín C.

2. Vitamín C ako imunostimulant

Práca imunitných buniek je závislá od kvality živín, ktoré prijímame v strave. Bez dostatočnej výživovej rezervy nemá telo z čoho čerpať. Vitamín C je jednou z dôležitých živín, ktoré pomáhajú fagocytom (požieračom patogénov) a T-bunkám (zabíjačom patogénov). Znížená hladina vitamínu C negatívne ovplyvňuje schopnosť tela bojovať proti infekciám. Zvýšené dávky vitamínu C sú potrebné pri zápalových stavoch, kedy je podpora aktivity imunitných buniek dôležitá. V tomto stave dochádza k vyššej spotrebe vitamínu C, čo súvisí s voľným terénom pre aktivitu voľných radikálov.

3. Vitamín C ako ochranca ciev

Všetci vieme, že ateroskleróza je hlavnou príčinou smrti vo vyspelých krajinách. Ateroskleróza je výsledkom poranenia extrémne tenkej vrstvy endotelových buniek, ktoré lemujú vnútorný povrch krvných ciev. K poškodeniu endotelu dochádza najmä pri strave, ktorá je bohatá na cukor, cigaretový dym a environmentálna toxicita. Tieto faktory vedú k produkcii voľných radikálov, ktoré poškodzujú vnútornú vrstvu ciev. Poškodená cieva volá po oprave a telo k tomuto účelu využíva “lepidlo” zvané cholesterol. Čím viac je poškodený endotel, tým viac je pečeň nútená produkovať LDL cholesterol. Na zvrátenie ochorenia je nutný vitamín C. Užívanie vitamínu C znižuje produkciu voľných radikálov, zabraňuje poškodeniu endotelu a tvorbe aterskleroticých plakov. Zároveň znižuje hladinu oxidujúceho LDL cholesterolu.

4. Vitamín C ako stimulant energie

Únava a nízka hladina energie volá po dodávke vitamínu C. Únava je signálom, že naše telo nemá k dispozícii dostatok hormónov, vitamínov a minerálov, aby mohlo efektívne fungovať. Vitamín C je dôležitou zložkou pre produkciu kortizolu kôrou nadobličiek, ktorý je našim hlavným hormónom v čase stresu a pri zápalových kondíciách.

5. Vitamín C ako anti-aging

Vitamín C je nevyhnutný pre zdravú pokožku a tvorbu kolagénu. Kolagén je bielkovina, ktorá udržuje pokožku pohromade. Je to najrozšírenejší proteín v tele, ktorý sa nachádza v koži, tkanivách a kostiach a na jeho výrobu je potrebný vitamín C.

Zdroje vitamínu C

Čerstvé ovocie a zelenina sú najlepším zdrojom vitamínu C. Vitamíny a minerály sú zdravé, iba ak ich skutočne jeme. RDA pre vitamín C je u mužov 90 mg denne a 75 mg pre ženy denne. Fajčiari potrebujú ďalších 35 mg denne.

Citrusové ovocie 

Pre mnohých ľudí sú citrusové plody často najlepším zdrojom vitamínu C. A to jednoducho preto, že citrusové ovocie je ľahko dostupné. Pomaranče, citróny a limetky sa zvyčajne dajú kúpiť v obchodoch po celý rok. Napríklad jeden pomaranč poskytuje asi 65 mg vitamínu C, na porovnanie, šťava z jedného citróna má len 19 mg vitamínu C.

Šípky

Šípka je jedným z najlepších zdrojov vitamínu C pochádzajúcich z kvitnúcich rastlín. 20 mg vitamínu C je obsiahnuté v každej šípke. Už šesť šípok môže poskytnúť 120 mg vitamínu C. A tak ako krása ruže, aj vaša pleť bude pružná a pevná.

Kivi

Žiadny ovocný šalát nebude úplný bez tohto zeleného ovocia. Ak zjete dve kivi (148g), doplníte si až 138 mg vitamínu C. Ak sa vám ťažko odlupuje hnedá šupka, rozrežte kivi pozdĺžne na polovicu a lyžicou vydlabte vnútro.

Kel

Kel je často označovaný ako zelený superhrdina. Surový kel je jedným z najlepších zdrojov vitamínu C, ale aj keď si ho potrebujete uvariť obsahuje 120 mg vitamínu C na 100g.

Sladká žltá paprika

Žltá paprika obsahuje 183,5 mg vitamínu C na 100g. Žltá odroda má viac vitamínu C ako zelená a červená paprika, takže si určite kupujte žltú.

Ružičkový kel

Táto zelenina sa neteší veľkej obľube a ani popularite. Ale môže byť našim skutočným záchrancom, pretože obsahuje 84 mg vitamínu C na 100g. Aby ste odstránili príliš horkú chuť je dobre pri pečení ružičky kelu jemne naglazovať javorovým sirupom.

Doplnky vitamínu C

Doplnky sú rýchlym spôsobom, ako veľmi jednoducho získať potrebné živiny pre funkcie nášho tela. Avšak doplnky nemôžu nikdy nahradiť následky nesprávneho stravovania a životného štýlu. Vitamínové doplnky majú svoj význam ak trpíte rôznymi ochoreniami alebo sa snažíte ochoreniu predchádzať. V situáciách, keď bunky trpia oxidačným poškodením, pri kardiovaskulárnych ochoreniach, pri infekciách a v čase intenzívneho stresu nie je nič zlé siahnuť aj po doplnkoch.

Obvykle sa doporučuje dopĺňať 1 000 mg vitamínu C denne, pričom je horná tolerovaná hranica stanovená na 2 000 mg denne. Vitamín C je vitamín rozpustný vo vode. Ak užijete veľké množstvo v doplnku a telo ho nemôže použiť, vypláchne ho močom. Preto je lepšie uistiť sa, že pravidelne dostávate malé množstvo ako raz veľké množstvo.

Vitamín C je jednou z najbezpečnejších a netoxických prírodných živín. Vitamín C má veľmi málo vedľajších účinkov. Ak sa vyskytnú, tak to bude pravdepodobne hnačka. Ide o prirodzený spôsob odstránenia nadmerného množstva vitamínu C z nášho tela. Ak sa tak stane, jednoducho musíme množstvo užívaného vitamínu C znížiť.

Kyselina askorbová

Najbežnejšou formou vitamínu C je kyselina askorbová. Pretože je vitamín C rozpustný vo vode a vylučuje sa z tela pomerne rýchlo, mali by sme si denný príjem rozložiť na celý deň. Aby sa zabezpečila maximálna absorpcia vitamínu C, je dobré siahnuť po výrobkoch, ktoré obsahujú aj bioflavonoidy. Je to presne tak, ako v prírode. Zelenina, ktorá je bohatá na vitamín C obsahuje aj vysoké množstvo bioflavonoidov.

Lipozomálny vitamín C

Ďalšou alternatívou je lipozomálny vitamín C. Oproti kyseline askorbovej sa v tomto prípade vyhneme črevným ťažkostiam. Tuková vrstva lipozómu chráni vitamín C pred priamym kontaktom s črevom a žalúdkom. Táto forma, v porovnaní s kyselinou askorbovou, udržuje črevné príznaky na minime.

Lipozómy sú mikroskopické tukové častice do ktorých je zapustený vitamín C. Môžete si to predstaviť ako vajíčko, kde bielko predstavuje lipozóm a žĺtko vitamín C. Lipozomálny vitamín C je veľmi ľahko vstrebaný črevným systémom a nesený krvným obehom. Majú veľmi jednoduchý vstup do buniek, nakoľko sa vonkajšia štruktúra lipozómu zhoduje s bunkovou membránou, čím sa zabezpečuje bezproblémový vstup vitamínu C do našich buniek.

Obsah web stránky je primárne spracovaný podľa názoru autora, ak nie je citované inak. Informácie sú určené pre osobné záujmy čitateľa, bez poznania anamnézy a kontraindikácií individuálnych podmienok čitateľa a nenahrádzajú štandardnú zdravotnú starostlivosť. Žiadna z informácií tejto web stránky nie je určená a nemala by byť považovaná za zdravotné poradenstvo. Prosím, konzultujte svoj zdravotný stav s vašim lekárom predtým, ako začnete akýkoľvek liečebný program, a to najmä ak ste tehotná, dojčiaca alebo užívate medikáciu alebo sa liečite zo zdravotných problémov.