Omladnite s vitamínom E

Omladnite s vitamínom E

Vitamín E je preslávený ako vitamín pre krásu pokožky a vlasov. Ale má pre nás mnoho ďalších výhod, ktoré by sme pri príprave terapeutického plánu mohli využiť. Vitamín E je partnerom vitamínu C a spolu vytvárajú dokonalý tandem pri ochrane našich buniek pred nebezpečnými voľnými radikálmi.

 vitaminetabulka

1. Vitamín E - špičkový antioxidant

Významným priaznivým účinkom vitamínu E je jeho antioxidačná aktivita. Voľné radikály, ktoré sa tiež nazývajú reaktívne formy kyslíka, sú nestabilné molekuly, ktorým chýba elektrón a tak si zoberú chýbajúci elektrón z prvej molekuly, ktorá ide okolo. Výsledkom je ďalšia destabilizácia buniek, ktoré sa pri strate elektrónu menia na voľné radikály. Tento kolobeh spôsobuje oxidačný stres a oxidačné poškodenie. Oxidačný stres bol spájaný so zápalmi, chronickými chorobami, neurodegeneráciou, únavou nadobličiek a je jedným z faktorov predčasného starnutia a ochorení podmienených vekom.

Anti-ageing koncept sa vo veľkom zameriava na zníženie oxidačného stresu zvýšením antioxidačnej aktivity v tele. Okrem vitamínu E, je súčasťou anti-aging arzenálu, vitamín C a glutatión.

2. Vitamín E - ochrana centrálneho nervového systému

Bunky aktívne v centrálnom nervovom systéme sa nazývajú neuróny. Každý neurón je chránený myelínovým obalom, aby sa zabezpečila plynulá komunikácia medzi nervovými bunkami. Pri poškodení myelínu dochádza k obmedzeniu prenosu nervových signálov. Vitamín E dokáže poskytovať ochranu nervového obalu a pôsobiť protektívne voči jeho porušeniu.

Nedostatok vitamínu E môže mať vplyv na centrálny nervový systém a prenos nervových signálov, čím sa môže znížiť motorická koordinácia napríklad pri chôdzi, prípadne môže byť prítomná svalová bolesť, alebo mravčenie. Na svalovú koordináciu sú potrebné signály z neurónov. Táto komunikácia vyžaduje plne funkčný lipidový obal.

Ďalej sa nedostatok vitamínu prejaví na senzorických nervoch, najmä zraku. Obvykle ide nedostatok vitamín E ruka v ruke s vekom podmienenej makulárnej degenerácie. Vitamín E je súčasne prevenciou neurodegeneratívnych ochorení ako sú Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba alebo demencia.

3. Vitamín E - krásna pokožka a vlasy

Vitamín E je známy svojimi priaznivým účinkom na pokožku a vlasy. Zlepšuje elasticitu kože, zvyšuje jej hydratáciu, zmierňuje prejav starnutia ako sú vrásky, znižuje kožnú hyperpigmentáciu a dokáže zvýšiť regeneráciu kože a obnovu kožných buniek. Rovnako jeho účinok pocítite aj na vlasoch a pokožke hlavy, kde pomáha zmierňovať zápaly, podporuje rast vlasov a dodáva im lesk. A ako bonus, dokáže spomaliť predčasné šedivenie vlasov.

Najlepšie zdroje vitamínu E

Závažný nedostatok vitamínu E je dosť zriedkavý. Môže to byť spôsobené podvýživou alebo genetickými poruchami, ktoré interferujú s transportom zlúčenín rozpustných v tukoch. Ľudia so syndrómom malabsorpcie tukov (kde telo ťažko vstrebáva tuky) môžu byť ohrození nedostatkom vitamínu E.

Zdraviu prospešné účinky vitamínu E je možné dosiahnuť zdravou stravou, pretože je ľahké dosiahnuť odporúčanú dennú hodnotu prostredníctvom jedla. Bohatým zdrojom je olej z pšeničných klíčkov, rastlinné oleje, ryby ako losos a pstruh, slnečnicové semienka, mandle, orechy, zelená listová zelenina, vajíčka a mnoho obilnín.

Suplementácia môže byť tiež spôsobom, ako využiť zdravotné benefity vitamínu E, ak ho nemáte dostatok z potravy. RDA pre vitamín E je stanovený na 15 mg (22,4 IU) pre mužov aj ženy. Pre terapeutické účely sa užíva 200 - 400 IU denne.

Vždy, keď začnete užívať výživové doplnky je nutné mať určitú stratégiu. Najhoršie je užívať množstvo doplnkov naraz. Je dôležité brať doplnky strategicky a nie prístupom nadšenca. Myslite, že niekedy je menej viac a to obzvlášť, kedy sa spoliehate na doplnky. Nakoľko je vitamín E rozpustný v tukoch, najlepšie sa absorbuje spolu s jedlom. A nakoniec, bude trvať najmenej tri mesiace, kým skutočne uvidíte prínos vitamínu E pre vaše zdravie.

 

Obsah web stránky je primárne spracovaný podľa názoru autora, ak nie je citované inak. Informácie sú určené pre osobné záujmy čitateľa, bez poznania anamnézy a kontraindikácií individuálnych podmienok čitateľa a nenahrádzajú štandardnú zdravotnú starostlivosť. Žiadna z informácií tejto web stránky nie je určená a nemala by byť považovaná za zdravotné poradenstvo. Prosím, konzultujte svoj zdravotný stav s vašim lekárom predtým, ako začnete akýkoľvek liečebný program, a to najmä ak ste tehotná, dojčiaca alebo užívate medikáciu alebo sa liečite zo zdravotných problémov.