Voda ako prevencia ochorení

Voda ako prevencia ochorení

Každému je známe, že voda je najdôležitejšou živinou pre naše zdravie a optimálne fungovanie organizmu. A rovnako je veľmi často pitie vody podceňované, pričom je voda snáď najdostupnejšou látkou. Bez jedla môžeme žiť celé týždne, ale nikto neprežije bez vody dlhšie ako pár dní.

Voda je najhojnejšou látkou v našom tele a tvorí viac ako 60 percent našej telesnej hmotnosti. A vodu naše telo bežne stráca každodennými činnosťami ako sú pot, dýchanie, močenie, stolica. Preto je dôležitý jej pravidelný prísun, aby sme si udržali zdravie alebo sa zotavili z ochorení.

Bez dostatočného množstva vody v našom tele nebude fungovať nič optimálne. Dobre hydratovaná bunka je zdravá bunka a zdravá bunka žije dlhšie. Navyše je hydratácia jedným zo spôsobov, ako zabrániť procesu starnutia. Voda je tiež dôležitá pre detoxikáciu nášho tela, pre odstraňovanie toxínov, ktoré sa z nášho tela vyplavia rýchlejšie, ak je telo dobre hydratované.

Koľko vody mám denne vypiť?

Zjednodušene povedané, naše telo potrebuje minimálne 8 pohárov čistej vody denne, aby si udržalo základnú funkčnosť. Pri tomto množstve sa môžeme vyhnúť riziku dehydratácie. Avšak pre optimálne zdravie a spomalenie procesu starnutia budeme potrebovať vody viac. Množstvo vody bude závisieť od našej hmotnosti, pričom by sme mali vypiť približne 60ml vody na 1kg hmotnosti. Pozor na kofeín alebo alkohol, ktoré pôsobia ako diuretiká a budú podporovať močenie. Tieto nápoje naše telo skrátka o vodu okrádajú.

Príznaky dehydratácie

Ak telo dospelého človeka príjme menej ako 2 litre čistej vody (8 pohárov) denne, v počiatočných štádiách nebudeme pociťovať žiadne extrémne príznaky, ktoré by upozorňovali na dehydratáciu. Naše telo je úžasné v tom čo robí a dokáže si poradiť aj s nedostatkom tekutín kompenzačnými mechanizmami, ktoré zahŕňajú najmä hormonálny a cievny systém.

Celá kompenzačná operácia začína od hypotalamu, čo je mozgová štruktúra lokalizovaná v diencefalone, alebo medzimozgu. Hypotalamus je kontrolným strediskom pre všetky telesné procesy a plným právom sa spája s označením ako mozog mozgu. Hypotalamus neustále monitoruje hladinu vodného hospodárstva. Ak dochádza k zníženému príjmu tekutín a súvisiacej dehydratácii, začína stimulovať obličky a pečeň. Obličky vylučujú enzým renín, najmä pri poklese krvného tlaku z dôvodu dehydratácie. Angiotenzinogén je krvný proteín, ktorý je vďaka aktivite renínu syntetizovaný v pečeni na angiotenzín I a následne konvertuje na angiotenzín II enzymatickou akciou endoteliálnych buniek pľúc. Angiotenzín II vykoná svoju akciu, ktorá je vo veľkej miere vykonaná endokrinnými žľazami:

  • Stimuluje uvoľňovanie aldosterónu kôrou nadobličiek – zvýšená sekrécia aldosterónu odráža zvýšené množstvo angiotenzínu II, vysoké hodnoty draslíka a nízku hladinu sodíka. Hladina sodíka v krvi ovplyvňuje hladinu produkovaného aldosterónu, t.j. ak je hladina sodíka nízka, kôra nadobličiek sekrétuje viac aldosterónu, čím sa dosiahne jeho uchovanie v našom tele. Aldosterón vždy zvyšuje reabsorpciu sodíka a sodík bude zadržiavať aj vodu.
  • Stimuluje uvoľňovanie ADH hypofýzou – antidiuretický hormón podobne ako aldosterón bude uchovávať vodu v telesnom systéme. Sekrécia ADH stúpa pri nedostatku telesných tekutín a rovnako stojí za konštrikciou krvných ciev a zvýšením krvného tlaku.

Esenciálna hypertenzia

Jedným zo spôsobov, ako telo zadrží viac tekutín je zúženie krvných ciev a zvýšenie krvného tlaku. Táto situácia môže viesť k tzv. esenciálnej hypertenzii, čo je najčastejšia forma endokrinnej hypertenzie. Pretože hydratácia nie je predmetom laboratórnych testov, v prípade vysokého krvného tlaku bez evidentnej príčiny sa bude medicína odvolávať na esenciálnu hypertenziu. Viac menej nepátra po príčine, ale nastupujú farmakologické riešenia. Možno by bolo vhodnejšie považovať vysoký krvný tlak za príznak, zatiaľ čo skutočnou príčinou môže byť subklinická dehydratácia.

Bolesť

Bolesť je ďalším signálom nášho tela, ktorý nás môže upozorniť na nedostatok vody v telesnom systéme. Bolesť je poplašným signálom, ktorý by sme nemali umlčať. Bolesť môže byť generalizovaná alebo lokalizovaná. Medzi prvé miesta, kde sa objaví sú obvykle kĺby. Chrupavka je obklopená synoviálnou tekutinou, ktorá znižuje trenie pri výkone pohybu a vyživuje chrupavku. Užívanie liekov proti bolesti nelieči bolesti kĺbov, ale iba maskuje základné ochorenie, ktorým môže byť nedostatočná hydratácia.

Okrem iného, pokročilé štádia dehydratácie budú viesť k závratom, dezorientácii a zlyhaniu obličiek.

Ako zvýšiť príjem vody

voda_1Ako ste na tom s hydratáciou vám našťastie povie farba moču ako celkom presný indikátor. Normálna farba moču je takmer bezfarebná až svetlo žltá. Ak sa stane tmavožltou alebo červenou, môže byť indikátorom skorých príznakov dehydratácie a tiež nás upozorňuje, že naše obličky pracujú extrémne ťažko pre konzerváciu a uchovanie vody v našom tele.

Ak už teraz pijete dostatočné množstvo vody, t.j. 12 až 15 pohárov vody denne, pokračujte takto ďalej. Ak nie a chceli by ste zvýšiť príjem čistej vody, robte to pomaly a postupne v priebehu týždňov. Pamätajte, že soľ a voda vždy patria k sebe. Ako sa zvýši náš príjem vody, zvýši sa aj močenie a spolu so stratou tekutín, vylučujeme mnoho soli, minerálov a vitamínov. Bez adekvátneho množstva soli, nedokáže naše telo vodu vo vnútornom prostredí udržať. Ak zároveň nepridáme adekvátne množstvo soli do stravy, zvýšením močenia sa zvyšuje riziko narušenia rovnováhy elektrolytov a stratíme mnoho vitamínov a minerálov. Voda bez soli nie je schopná zostať v našom tele dlho a zároveň sa nedostane ku všetkým bunkám. I keď je soľ dôležitá, treba s jej príjmom pracovať s obozretnosťou, aby sme nedosiahli presný opak nášho zámeru. Nesmieme to so soľou prehnať, ale skôr pozorovať reakcie vlastného tela.

Aby sme si spestrili svoj pitný režim najmä v letnom období, môžeme si pripraviť bylinný nálev za studena. Jedná sa v podstate o vodný výluh čerstvých liečivých byliniek, alebo ovocia a zeleniny. Pitná voda získa jemnú chuť našich obľúbených byliniek, čo nás môže motivovať dodržiavať svoj pitný režim. Výber byliniek môžeme ponechať len na našej chuti a fantázii, alebo sledovať určitý zdravotný benefit. Postup je veľmi jednoduchý. Potrebujeme džbán, do ktorého nasekáme alebo natrháme čerstvé bylinky. Zalejme vodou a necháme najmenej 2-4 hodiny lúhovať. Uvádzame pár typov fytoterapie:

  • Bazalka a melón - vodovým melónom obohateným o bazalku získame antimikrobiálny nápoj, bazalka pomáha cirkulácii krvného obehu a upokojuje bolesť.
  • Mäta a medovka - mäta vo vašej vode je skutočne studeným balzamom v horúcom letnom počasí. Okrem toho je excelentou bylinkou pre všetky druhy tráviacich ťažkostí. Medova je známym sedatívom, upokojuje nervový systém a priazino pôsobí na vylučovanie gastrických štiav. A navyše, obe rastliny majú antivirálny potenciál.
  • Harmanček - kvety harmančeka sú veľmi jemné a pomáhajú zmierniť stres, úzkosť a podporia relaxáciu nášho tela. Zmierňujú tráviace ťažkosti, bolesť, nevoľnosť a hnačky. Výborne sa hodí k iným bylinám, ako je levanduľa alebo medovka na zvýšenie pocitu relaxácie.
  • Tymián a jahoda - vďaka tejto kombinácii získame z jahôd krásnu sladkú chuť a tiež dávku antioxidantov. Tymián je bylinkou s výraznou antimikrobiálnou aktivitou a posilňovač imunitného systému.
  • Zázvor - je opäť bylinkou, ktorá pomáha s tráviacimi ťažkosťami, má protizápalové a antioxidačné vlastnosti. Nápoj získa príjemnejšiu chuť ak do výluhu pridáme aj plátky citróna.

Záverom, voda je dôležitou a nepostrádateľnou pre každý jeden bunkový proces v tele. Potrebujeme piť viac vody, než si myslíme a týmto spôsobom môžeme pôsobiť preventívne voči ochoreniam alebo liečiť mnoho bežných a serióznych ochorení modernej spoločnosti. Ak je naše telo chronicky dehydratované, vystavujeme sa rovnakému efektu, ktorý nastáva pod vplyvom psychologického alebo emočného stresu. Z každej perspektívy, dehydratáciu môžeme považovať za jeden z hlavných stresových faktorov a môže stáť za množstvom ochorení.

 

 

Obsah web stránky je primárne spracovaný podľa názoru autora, ak nie je citované inak. Informácie sú určené pre osobné záujmy čitateľa, bez poznania anamnézy a kontraindikácií individuálnych podmienok čitateľa a nenahrádzajú štandardnú zdravotnú starostlivosť. Žiadna z informácií tejto web stránky nie je určená a nemala by byť považovaná za zdravotné poradenstvo. Prosím, konzultujte svoj zdravotný stav s vašim lekárom predtým, ako začnete akýkoľvek liečebný program, a to najmä ak ste tehotná, dojčiaca alebo užívate medikáciu alebo sa liečite zo zdravotných problémov.